tisdag 25 februari 2014

Storabborre från isen.

Tillsammans med mina goda kamrater Sebastian och Fredrik gjorde jag ett sista pass på tunn is i jakt på abborre och gädda. Själv lyckades jag enbart pimpla upp någon sketen mört och fick istället agera fotograf åt mina kamrater. Här kommer Sebastians eget inlägg om dagen.  

Den vackraste abborre jag någonsin fått…

Text: Sebastian Wiman +FishEco Foto: Elis Wessmark – Team Mosbricka

I vår och sommar kommer mitt fokus ligga på stor abborre. Planen har det slipats på sedan i höstas, och nu är det snart dags att köra igång. Men, tydligen var det redan dags igår…

Ismete efter gädda och sporadisk pimpling stod på menyn, och precis när dagens första ljus började stiga upp bakom trädtopparna hade vi satt ut alla ismetespön. Sjön håller bra med kilosabborre och har även indikerat att gäddfisket kan vara intressant. Vi satt inte länge i stolarna innan pimpelspöna åkte fram och pirkar och mormyskor sänktes ned i hålen. Tusenbröder och mört var de enda som behagade nappa, mormyskan var effektivas och knep två handfull mört och småabborre innan grill-lunchen. Fläskoset lade sig som en flottig dimma över viken. Timmarna gick och några mindre gäddor mellan 2-4 kg landades under dagen, men det var pimpelfisket som skulle rädda den…




Efter att en mört skickats tillbaka ner i hålet, nafsar något åter på mormyskan, jag rycker till och det svarar stumt. ”Lite större mört”, tänker jag direkt, men då fisken plötsligt drar iväg ordentligt med lina börjar det osa större abborre. Efter ett par rusningar kommer en rejäl kluns upp genom hålet. Det är utan tvekan den vackraste abborre jag någonsin sett, riktigt grov och skön i sin färgsättning. Kompisen Elis tycker den påminner lite om en Peacock bass, och det har han nog rätt i. Efter en stunds kort beundran och några foton så får den simma hem igen, en magiskt syn i det klara vattnet.


 Nu är jag taggad inför den resterande abborrsatsningen, det kunde knappast ha börjat bättre! //Sebastian +MagazineFishEco

1 kommentar: