onsdag 11 mars 2015

Sportfiskemässa, på gott och ont.

Snart dags för sportfiskemässa igen. Stora delar av Sverige vallfärdar för att få köa, trängas och köpa en massa skit de ändå inte kommer att använda.  Det kommer att brytas i spön och klämmas på tonvis med stekheta gummibeten. Alla kommer att köpa de senaste, hetaste prylarna i tron att de då också kommer bli superbra fiskare.

Okej, det kanske inte riktigt är så illa men jag tycker att tendensen och hysterin går mer och mer mot att man skall kunna köpa så mycket som möjligt så billigt som möjligt och lyckas man inte med det så var det en dålig mässa.
Fel fokus enligt mig. Man skall ha jäkligt trevligt och kul, det borde vara prio. Det skall inte vara en Arvikamarten som säljer en massa skräp och coccosbollar. Skippa skräpet så blir det mycket bättre.

Jag har själv åkt på mässan en väldig massa år. Just detta året kommer jag dock inte att deltaga. Sorry alla som nu kommer att ligga sömnlösa och inte kunna få en kråka i ert autografblock. Det ligger så brutalt fel i tiden det bara kan. Det är hög tid för förleksfiske för oss gäddfiskare. En av årets absoluta höjdpunkter och planerna har vart spikade sedan förra året. Det flyttar man bara inte på. Odiskutabelt.

Jag hoppas att alla ni som vill åka på mässan verkligen gör det. Slappna dock av en smula och åk dit med inställningen att ha roligt. Då kommer det att bli fantastiskt. Du blir inte en bättre fiskare bara för att du köpte den där extra påsen beten plockade ur valfri störtkorg. Ta en öl för mig på mässfesten så skall jag ta en gris för er på vattnet.

För er som inte har koll på det så kommer årets mässa att gå av stapeln 20-22 Mars på Elmia i Jönköping.

Skitfiske!
Elis Wessmark


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar